Ние използваме бисквитки. Продължавайки да използвате нашия сайт, Вие се съгласявате с това. Запознайте се с Политиката за използване на бисквитките.

Кубинките Dr. Martens: от работнически обувки до модна икона

Dr. Martens отправя апел към онези, които имат свой автентичен стил, да споделят общия дух и да бъдат горди да изразят себе си. Продуктите на марката са със семпъл дизайн, който може да се включи в комбинации и да се адаптира към различни вкусове. Издръжливостта и комфорта на кубинките ги правят идеални за почитателите на градската мода. Но зад емблемата, която познаваме днес, се крие впечатляваща история. Тя започва в началото на миналия век, когато обувките Dr. Martens са част от работното облекло и дори се продават като градински ботуши.

1901-ва

През 1901 година семейство Григ произвеждат ботуши в малкия английски град Уолстън. В продължение на шест десетилетия те създават работни ботуши, известни със здравината и издръжливостта си.

1945-а

През тази година историята ни отвежда в следвоенен Мюнхен, където срещаме 25-годишния войник Клаус Мартенс. Той е със счупен крак и опитвайки се да подпомогне възстановяването си, създава подметка със своеобразна въздушна възглавница. След това прави прототип на обувката и я показва на своя състудент - машинния инженер Хърбърт Фънк. 

Двамата стават партньори и започват да произвеждат обувки, използвайки изостанали военни доставки, а през 1947 година стартират официално производство и за десетилетие завъртат процъфтяващ бизнес, като обувките се купуват основно от по-възрастни жени. През 1959 година двамата решават, че е време да рекламират продукта си в списания в чужбина.

1960-те

1960-а ни отвежда обратно в Англия, където компанията на Григ вече се управлява от трето поколение от семейството – ръководи я Бил Григ заедно с братята си Рей и Колин и сина си Макс. Докато преглежда страниците на специализирано списание, Бил се натъква на рекламата на Клаус Мартенс и Хърбърт Фънк. След придобиването на лиценз в обувките са направени няколко ключови промени – на тока, семплата горна част, отличителния жълт шев, двуцветния ръб на подметката и на нейния дизайн. Ботушите се появяват с марката Airwair и с надписа With Bouncing Soles (“С пружиниращи подметки“), изписан с почерка на Бил Григ. Създаден на 1 април 1960 година и взаимствайки името си от датата, се появява моделът 1460 Dr. Martens.

ПРОМЯНАТА: КУЛТУРНА ЕМБЛЕМА

1960-те - десетилетието, в което са родени обувките Dr. Martens, се оказва погълнато от безпрецедентна вълна на промяната - нови идеи, културни сътресения и в крайна сметка социална промяна. В тази атмосфера, когато модата пък е екстравагантна и често екзотична, функционалните обувки Dr. Martens „ритат“ общоприетите норми.

Първоначално носени от пощальони и работници във фабриките, Dr. Martens са кубинки за 2 паунда, продавани в солидни количества на хората от работническата класа. Но изведнъж обувките стават предпочитани от първите представители на аполитичното движение Скиндхедс, възникнало през 60-те години в Англия. Малко по-късно Пит Таунсхенд от The Who е първата известна личност, обута в Dr. Martens. Той ги носи като символ едновременно на гордостта си, че произхожда от работническата класа, и на бунтарския си характер. Така Dr. Martens се превръщат от функционални работнически обувки в значима част от субкултурата.

1970-те

70-те са десетилетие на глам, пънк, Two Tone и зараждането на готи – британската младежка култура се разроява на безброй отделни фракции, като всяка нова и успешна от тях носи обувките и променя стила на предишната. Така до края на десетилетието Dr. Martens се превръщат в символ на себеизразяването в британската младежка култура.

1980-те

През 80-те Великобритания е измъчвана от антиправителствени бунтове и обществено недоволство, което се отразява на младежката култура в страната, като се появяват още социални групи, които са по-силно забележими като почитателите на рок жанровете психобили и гребо, както и момчетата с анораци и широки дънки, възседнали скутери. 

На този фон се ражда тенденцията момичета да купуват малки номера обувки Dr. Martens и да ги персонализират. Междувременно американски хардкор музиканти обикалят на турнета във Великобритания и отнасят Dr. Martens от другата страна на океана, като така обувките стават част и от облеклото на американски младежи.

1990-те

Грънджът превзема музикалния свят и взема Dr Martens за похода си, а британският поп се разбунтува в същите обувки. С появата на ню метъла и първите наченки на емо стила още повече музикални жанрове се асоциират с обувките, а брандът става синоним на фестивалната култура.

2000-те

Скоро след като Dr. Martens отбелязва 40-тата си годишнина, продажбите спадат толкова драматично, че всички фабрики в Англия с изключение на една затварят, за да избегнат банкрута. През 2003 година започва съживяването на марката, като известни дизайнери от целия свят правят свои интерпретации и персонализират класическия модел 1460. През 2007 година възобновява работа и първата фабрика, създала известните обувки, произвеждайки Dr. Martens Originals.

2010-те

Във времето на социалните медии младежката култура, различните групи и течения в нея се променят. Но и сега хора с различен стил и виждания са привлечени от Dr. Martens и възможността да изразят себе си, да имат автентична визия и да заявят присъствието си където и да отидат.

Музиката превръща обувките Dr. Martens в легенда на градския стил, без нея те биха останали обикновени работнически обувки. А брандът се вдъхновява от своите почитатели.