Ние използваме бисквитки. Продължавайки да използвате нашия сайт, Вие се съгласявате с това. Запознайте се с Политиката за използване на бисквитките.

Историята на Kanken: как семплите и функционални раници стават популярни

От всички продукти на Fjällräven семплите и издръжливи раници Kanken са допринесли най-много за разпознаването и популярността на бранда, отчитат от шведската марка. Как? Всичко започва в края на лятото през 1978-а, когато деца и родители се приготвят за новата учебна година.

Днес, ако си в голям град и разхождайки се, оглеждаш достатъчно дълго минувачите, вероятно погледът ти ще се натъкне на човек с Kanken на гърба. От малко шведско градче раницата стига до милиони хора по света, а историята на Kanken разказва за търсене и намиране на решения, иновации, творчески подход и упоритост.

Шведско изследване от 70-те години показва, че 80% от шведите поне веднъж в живота си са имали болки в гърба, а според статистическите данни за тях допринасят и носените по онова време от децата тежки раници. Основателят на Fjällräven Аке Нордин се натъква на статистиката и при своя визита в Стокхолм решава да създаде здрава раница за деца. Замисля я от възможно най-издръжливата материя, която може да намери по онова време, с достатъчно място за необходими пособия. Той внимателно проектира презрамките и допълва към раницата подвижна омекотяваща подложка. Поставена в раницата, тя предотвратява триенето на вещите ò гърба на носещия, а може да се използва и за сядане.

Първата раница Kanken е произведена тъкмо навреме за учебната 1978 година в сътрудничество с Шведската асоциация на водачите и скаутите. В края на 70-те години тази организация привлича над 80 000 деца към дейности на открито. Проектирана за училище, раницата съвсем скоро става символ на приключения сред природата за малчуганите.

За да бъде начинанието печелившо, трябва да се произведат и продадат 5000 раници, пресмята производителят. А в началото само един търговец се съгласява да вземе 75 бройки. Зетят на Нордин - репортер за шведски таблоиден вестник, пише тематична статия, която над 100 издания отпечатват. Въпреки че Нордин планира да продаде 200 раници през първата година, при равносметката се оказват два пъти повече. На следващата година продажбите скачат до 30 000 броя.

Kanken носят деца и възрастни в Швеция и Дания в продължение на няколко десетилетия, но раницата се продава в малки количества извън двете страни. С едно изключение: Япония. През 2006 г., при рутинно посещение на доставчик от Осака, новоназначеният главен изпълнителен директор на Fjällräven Мартин Акселхед се среща с Нордин, за да предложи идея: цветна промяна за Кanken.След това раницата се предлага в няколко цвята.

През 2008 година, в навечерието на 30-я юбилей на Kanken съпругата на Аксхед забелязва пропуск в цветовата гама, питайки се къде е розовата. Раницата започва да се произвежда не само в розово, но и в редица други цветове и нюанси. И с богатата си гама от багри раницата преминава не една граница... буквално. През 2007 година започва презокеанското пътешествие на Кanken. Синът на Аке Нордин – Мартин, решава раницата да бъде предлагана в Съединените щати и за начало тя е представена в избрани магазини, които се смята, че улавят и налагат модните тенденции. Скоро след това Кanken се появява в списания и блогове, преметната през рамената на знаменитости и любители на градската мода.

САЩ стават в стартова площадка към други пазари, а хората превръщат Kanken в част от своята идентичност. Фенове от цял свят персонализират раниците си, носейки ги по света и публикувайки тяхното съдържание в социалните медии. От 2010 г. до 2017 г. продажбите на Kanken нарастват десетократно. Стратегията раницата да остане вярна на своя семпъл и функционален дизайн повишава популярността ѝ, а Fjällräven придобива статут на световен бранд. Раници Kanken можеш да намериш в магазини DISTRICT и онлайн на districtshoes.bg

Поради популярността и позиционирането си Kanken се оказа полезна и като платформа за иновации.

През 2016 година версията Re-Kanken е тест за създаването на популярната раница с възможно най-малко суровини, вода и енергия. В раницата се пречупват еконагласите, като се влагат 11 рециклирани PET бутилки във всяка, а багрите се нанасят с помощта на по-устойчивата технология Spin-Dye®. При раниците Tree-Kanken, които можеш да намериш в магазини SPORT DEPOT MEGA STORE и онлайн на sortdepot.bg екипът на Fjällräven тества алтернативи на изкопаемите суровини с напълно новата материя, основаваща се на материал от иглолистните дървета в шведските гори.

След над четири десетилетия и при все иновациите и развитието си моделите Kanken остават непоколебимо верни на първоначалната идея за създаването си: да бъдат, практични, семпли и функционални раници.